lunes, 13 de enero de 2014

El propi aprenentatge com a història: la meva experiència a l'aula de NTICEDU

Propi aprenentatge en l’assignatura NTICEDU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Al llarg de l'assignatura s'ha intentat oferir una visió amplia de les NTIC, oferint les possibilitats que aquestes ofereixen dins els processos d'ensenyament-aprenentatge. A més amb anterioritat s'ha mostrat uns referents teòrics que demostren la viabilitat de la pràctica, i garanteixen un aprenentatge significatiu.
Índex
Contingut (la informació  que s’ha omplert  és referida a l’alumna)
CONTEXT GENERAL
Experiència en ensenyament
3 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les utilitzo a les classes particulars que imparteixo, per comunicar-me amb altre gent, per informar-me sobre el que passa a la societat...
Tipus d’escola
Universitat Oberta de Catalunya
Localització del centre
Universitat a distància.
Connexió
ADSL
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador portàtil i IPAD a l'escriptori de l'habitació.
Situació sòcio - econòmica de l’alumna
Mitjana
CONTEXT DEL CAS
Nivell dels alumnes
Sóc  estudiant de Psicopedagogia i llicenciada en Pedagogia per la UB. 
Àrea / unitat
Assignatura Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació en Educació  de la llicenciatura de Psicopedagogia.
FITES EN EL CAS
Activitats planificades a la sessió o unitat
ACT 1: Presentació mitjançant un vídeo; creació d’un blog i respondre a unes preguntes que corresponien a l'autoavaluació inicial amb confecció de mapa conceptual inicial sobre els termes de CTSE.
ACT 2: Debat  argumentant al voltant del corrent CTS; elaboració d'una síntesi del debat fet; avaluació de l’activitat
ACT 3: Fer un nou mapa conceptual sobre CTSE i compartir-lo al nostre blog;  elaborar un informe sobre el propi aprenentatge adquirit, oferint arguments; compartir conclusions en el blog; autoavaluació.
ACT 4: Disseny i implementació d’un projecte basat en una situació problemàtica per a l’alumnat i que comporti aprenentatge significatiu; confecció d’un mapa conceptual sobre el projecte i els referents teòrics, mostrar documentació visual del projecte; informe sobre el projecte i autoavaluació; compartició del projecte i del propi aprenentatge al blog en forma de cas; coavaluació

 Nivell d’aprenentatge esperat
S'espera que fem les tasques encomanades per aquirir un aprenentatge significatiu tenint el blog com a eina per mostrar aquests aprenentstges entorn als concetes CTES.
Tipus d’activitat
Activitats de caire teòric per mostrar per quin motiu és necessari l'ús de TIC, activitats de reflexió sobre les tasues fetes i el procés d'e-a i activitats pràctiques on demostrar allò aprés. A més de l'avauació i en definitiva autocrítica de l'evolució i el treball fet durant el curs.
ACTIVITATS DEL CAS
Tecnologies utilitzades
Pàgina web de l’assignatura  (fòrums, fòrum de debat i tauler.); mòbil per gravar la veu; You Tube; google; Wikipedia qüestionari d'avaluació; programa CMAPS Tools; blog blogspot; processador de textos Word.
Raó per la qual la fa servir
Les diferents pàgines web per cerca informació, la web de la uOc perquè és bàsica per seguir l'assinatura i resoldre dubtes, word ja que cal entregar els informes amb aquest processador de forma obligatòria, blog per tal de mostrar els aprenentatges assolits, cmaps per mostrar els mapes mentals i canvis conceptuals...
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Calia utilitzar les tecnologies per adquirir un aprenentatge significatiu, de manera que els alumnes ens plantegèssim la rellevància de les NTIC dins el món educatiu.
Dificultats trobades
Dificultat a l'hora d'entendre alguns enunciats i alhora sobretot de fer el projecte, ja que no n'havia fet cap per l'estil en el temps que porto estudiant a la uOc. A més és necessari emprar temps i dedicació a l'assignatura.
Ajuda / col·laboració emprada
Ajuda d'una amiga que cursa la mateixa assignatura a l'aula 1.
Rol del professor
És clarament el guia el que mostra com portar a terme les activitats, resol dubtes, potencia el treball en equip i individual, fa un seguiment als estudiants...
Rol de l’estudiant
Participants en els fòrums i debats, seguir el fil conductor de l'assignatura, col·laborar en l'aprenentatge dels companys, ser autocrític amb la feina feta...
RESULTATS
Observacions
Les activitats fetes han servit per fer més entenedors els conceptes treballats, per reflexionar sobre la tasca del psicopedagog en referència a les NTIC i en definitiva per formanr-nos com a professionals de l'educació.
Avaluació de l’aprenentatge
En primer lloc s'avalua les activitats fetes informes, mapes conceptuals i blog en funció a les pautes indicades, d'altre banda el criteri de l'alumnes per avaluar-se a sí mateix i per avaluars als companys. 
Lliçó apresa pel professor
L'aprenentatge col·laboratiu és una eina útil i que ajuda a valorar el nivell d'implicació de l'alumnat.

Amiga: Hola Cristina, com va la llicenciatura de Psicopedagogia?
Cristina: Doncs prou bé, si tot va bé aquest serà el meu penúltim semestre a a UOC.
Amiga: I com van les assignatures d'aquest semestre? Molta feina? Apurant ja amb les últimes assignatures no?
Cristina: Doncs anem fent, però la veritat que bé, ara ja estic finalitzant la última. En aquest cas Noves Tecnologies de la Comunicació i la Informació aplicades a l'Educació.
Amiga: Ostres sona bé i prou actual. Les TIC les utilitzem a totes hores i  al món de l'educació també en podem fer ús, jo per exemple a l'escola on treballo utilitzem ordinadors, pissarres digitals... Però i que us han ensenyat al llarg d'aquesta assignatura?
Cristina: I tant que són útils. Doncs el que en han ensenyat en primer lloc és un conjunt de referents teòrics i conceptes referents a les tecnologies i la importància que se li han de donar per adquirir un aprenentatge significatiu, i més en una època on estem immersos en una cultura digital.
Amiga: I quines tasques pràctiques heu fet?
Cristina: Doncs hem fet 4 activitats: una primera d'autoavauació, per situar-nos i fer-nos reflexionar sobre els conceptes previs dels quals partíem; una segona en la qual debatre sobre Ciència, Tecnologia, Societat i Educacio, tenint en compte allò que vam llegir; una tercerca on elaborar un mapa conceptual sobre el canvi conceptual o nous esquemes mentals adquirits en referència als conceptes que ja teniem; i per últim un projecte on fer un bon ús de les NTIC, partint d'una problemàtica plantejada per algun alumne o persona del nostre voltant.
Amiga: Aii que interessant sobretot la darrera tasca. Què me la podries mostrar? Moltes vegades els alumnes mostren dubtes, però com ens centrem en el currículum i el que pauten els llibres no donem importància al que diuen.
Cristina: Doncs mal fet... Això pot donar a que els coneixements transmessos no acabin sent significatius. Cal fomentar un aprenentatge constructiu.
Amiga: Cert... Treball en equip i motivacions, serien necessàries a les escoles.
Cristina: Doncs ja saps com a professionals de l'educació això està a les nostres mans.


No hay comentarios:

Publicar un comentario